Work- life Balance

Work- life Balance

Echilibrul muncă – viaţă personală – educaţie pentru tinerii studenţi constituie  astfel, pe lângă o problemă individuală, şi o problemă socială, rezolvarea ei depinzând nu doar de indivizi, ci şi de insitituţiile de învăţământ şi de angajatori. În acest context, obiectivul general al studiului a fost acela de a identifica opiniile studenţilor şi ale angajatorilor cu privire la echilibrul muncă – viaţă personală – educaţie în cazul studenţilor, inclusiv în scopul propunerii / identificării de măsuri necesare de sprijin atât din partea angajatorilor, cât şi a instituţiilor de învăţământ superior, pentru atingerea acestui echilibru.

Nevoia de siguranta si certitudine sta la baza necesitatilor noastre, indiferent ca vorbim despre familie, job sau alte tipuri de relationari interumane. In timp ce locul de munca ne face sa ne simtim impliniti din punct de vedere material, relatiile personale ne asigura stabilitatea emotionala. Chiar daca acesta tinde sa preia si sa consume mare parte din timpul nostru, trebuie sa gasim un echilibru intre cariera si viata privata, care sa ne fereasca de stresul de la birou si sa ne permita sa ne bucuram de viata persoanala.

Ce este echilibrul dintre cariera si viata persoanala?

Work-life balance difera de la persoana la persoana, fiind, insa, o abordare a existentei contemporane ce vine in incercarea de a rezolva conflictul din ce in ce mai intalnit intre viata persoanala (cu tot ce cuprinde aceasta: familie, prieteni sau doar nevoia de timp liber) si cariera.

Bineinteles, prioritatile fiecaruia difera in functie de o serie de factori, printre care varsta, care poate schimba complet viziunea unui angajat. Astfel, daca aveti intre 20 si 35 de ani, este posibil sa va fi stabilit angajamente puternice pentru construirea unei cariere solide, lasand in plan secund viata de familie. O persoana concentrata pe cariera si-a stabilit deja planurile si metodele prin care va putea progresa in mediul profesional in care activeaza. Totusi, cand vine vorba de planul personal, acest lucru nu se intampla, ba, mai mult, petrecerea timpului liber este conditionata de job si de activitatile legate de acesta.

Avem nevoie de echilibru:

In climatul economic actual, in care presiunea de a lucra mai mult si mai bine este prezenta in orice moment, nevoia de a va relaxa si de a elimina stresul este din ce in ce mai des resimtita. Dorinta de a detine controlul asupra factorilor care va afecteaza viata este in natura umana.  Insa dezechilibrul poate avea o serie de rezultate negative:

  • Extenuarea: O persoana care a lucrat prea mult va fi, intr-un anumit moment, extenuata, atat in plan profesional, cat si personal. Acest lucru poate avea drept consecinte probleme cu angajatorul care poate vedea doar lipsa de interes sau dificultatile pe care le intampinati in realizarea task-urilor in aceasta perioada. In cel mai fericit caz, angajatorul poate intelege care este problema si va va sustine in gasirea acestui echilibru. Pe de alta pastre, insa, acesta poate sa nu inteleaga si poate lua masuri disciplinare sau va poate concedia.
  • Stresul: faptul ca nu atingeti acest echilibru poate genera si mai mult stres in viata dumneavoastra. Cum bine stim, stresul poate cauza atat probleme de sanatate, cat si probleme in viata privata. Este important, de asemenea, sa afli daca suferi de sindromul burnout. Utilizarea tehnologiei de comunicare (sms, laptop, e-mail, telefon) pentru  rezolvarea unor sarcini de la locul de muncă după încheierea programului propriuzis este asociată negativ cu echilibul muncă – viaţă. Pentru angajat, utilizarea tehnologiei de comunicare în scopuri de serviciu în afara programului poate duce la frustrare şi burnout şi la conflict între domeniul muncă – viaţă personală prin reducerea timpului petrecut cu partenerul de viaţă, cu familia sau cu prietenii;
  • 92% dintre angajatii romanilucreaza mai mult de 50 de ore pe saptamana, transformandu-se de cele mai multe ori, in workaholici. Workaholicul, englezism devenit popular si in limba romana, denumeste o persoana dependenta de munca, persoana care munceste compulsiv, fara a atinge un echilibru intre viata profesionala si cea persoanala. Majoritatea dintre acestia nu sunt fericiti, chiar daca la locul de munca sunt performanti.

Echilibrul dintre viața personală și carieră are ca premiza nevoia de recunoastere si respectare a dreptului unei persoane de a avea o viata implinita atat in cadrul muncii remunerate, cat si in afara acesteia. Scopul acestui echilibru este eliminarea stresului resimtit de angajat si sporirea performantelor la locul de munca.

Cum obții echilibrul dintre viata persoanala si cae profesioanală:

Nu este intotdeauna usor sa faci fata cerintelor de la serviciu si responsabilitatilor din viata privata. Pentru o mare parte dintre angajati, este o provocare permanenta sa reduca nivelul general al stresului si sa mentina armonia in domeniile cheie din viata lor. Primul pas in gasirea acestui echilibru este sa va ganditi atat la cerintele de la locul de munca, cat si la cele din viata persoanal. Desigur, aceste aspecte difera de la individ la individ. Cu toate acestea, trebuie sa va straduiti sa stabiliti un set de reguli care sa va permita sa deveniti performant la locul de munca, fara a fi stresant, si, in acelasi timp, sa aveti timp pentru familie si prieteni.

Iata cateva idei care lucreaza in interesul tau si care te pot ajuta sa iti (re)gasesti echilibrul:

            – Tine un jurnal. Tine evidenta tuturor lucrurilor pe care le faci timp de o saptamana. Include sarcinile legate de job, precum si cele care nu au legatura cu serviciul. Decide ce anume este necesar si care sunt activitatile care iti aduc cele mai multe satisfactii si multumiri;

  • Redu, renunta sau delega activitatile care nu iti plac, pentru care nu ai timp sau pe care le faci doar dintr-un sentiment de vinovatie. Daca nu ai autoritatea de a lua decizii, discuta cu superiorul tau despre acest lucru;
  • Profita de optiunile pe care le ai. Intereseaza-te daca angajatorul tau ofera si permite un program de lucru flexibil, o saptamana de lucru comprimata, impartirea responsabilitatilor cu restul colegilor din echipa sau delegarea in cazul anumitor activitati;
  • Gestioneaza-ti timpul.Organizeaza-ti sarcinile gospodaresti in mod eficient. Poti spala hainele la masina in una sau doua transe zilnic, in loc sa lasi “maldarul” sa se adune pentru ziua ta libera sau pentru week-end. De asemenea, mergi mai mult pe ideea de liste de cumparaturi si fa-ti aprovizionarea pentru o perioada mai indelungata de timp, in loc sa te “fatai” de mai multe ori prin aceleasi magazine, de fiecare data cand ramai in “pana” de anumite produse;
  • Un calendar al familiei, continand cele mai importante date si evenimente, precum si o lista a sarcinilor de indeplinit te vor ajuta si ele sa eviti panica apropierii “termenului-limita”. Daca angajatorii iti ofera sau iti propun un curs de management al timpului, profita de ocazie si inscrie-te la el;
  • Regandeste-ti standardele legate de curatenie. Patul nefacut sau vasele murdare lasate in chiuveta nu vor avea un impact crucial asupra calitatii vietii tale.Fa ceea ce este necesar sa fie facut si lasa restul. Renunta, in special, la lucrurile mai putin importante sau care nu sunt urgente. Daca iti permiti acest lucru, angajeaza pe cineva care sa te ajute la curatenia casei;
  • Acorda-ti timp doar pentru tine. In fiecare zi, acorda-ti timp pentru o activitate care iti face placere, cum ar fi mersul pe jos, cateva ore la sala de fitness, pentru intretinere, sau asculta muzica. Relaxeaza-te dupa o zi nebuna de lucru citind, practicand yoga sau facand o baie sau un dus fierbinte;
  • Cel putin o zi pe saptamana, destinata recrearii. Scoate telefonul din priza, inchide computerul si televizorul. Descopera care sunt activitatile pe care le poti face impreuna cu partenerul tau, cu membrii familiei si prietenii, cum ar fi o iesire la iarba verde, o plimbare cu barca sau un joc care sa ii implice pe toti. Fa-ti timp pentru activitatile care te implinesc sufleteste si care iti fac placer;
  • Odihneste-te cat mai mult. Nu exista nimic la fel de stresant si cu potential periculos ca lucrul in conditii de privare de somn. Productivitatea iti este afectata, si, de asemenea, poti face greseli costisitoare. In astfel de situatii, este posibil sa fii nevoita sa lucrezi si mai multe ore, peste program, pentru a recupera sau repara greselile respective. Evita aceste situatii acordandu-ti orele necesare de somn.

Decizia de a munci peste program sau de a munci in plus, adesea fara o motivatie financiara suplimentara, poate veni din dorinta de a avansa mai repede in plan profesional, pe de o parte, sau din nevoia de a-si pastra job-ul, mai ales in contextul economic actual, pe de alta parte. Nu in ultimul rand, exista persoane pentru care job-ul este cel mai important aspect din viata de zi cu zi.

 

Astfel, cand vorbim de o viata incununata cu adevarat de succes, vorbim despre a ne descurca rezonabil in mai multe aspecte ale vietii. Iar aceasta reusita trebuie si ea sa aiba o masura rezonabila. Si pentru a fi cu adevarat oameni de succes, trebuie sa incercam sa gasim un echilibru in viata noastra si sa ne construim caramida cu caramida intreaga existenta, incercand sa facem cat mai bine tot ceea ce facem. Doar astfel, succesul nostru personal va fi unul solid, care nu ne va dezechilibra viata pe termen lung.

Este important sa intelegem ca a fi un om de succes nu are legatura neaparat cu ceea ce faci, ci cu ceea ce devii si cum te simti in legatura cu ceea ce realizezi. Mai intai, trebuie sa reusim in interiorul nostru, sa ne fixam reperele, sa ne clarificam telurile si abia apoi vom putea ajunge acolo unde ne dorim… sau cat mai aproape, macar.

Pana la urma succesul personal poate fi contorizat cel mai bine prin starea noastra de satisfactie legata de propria viata, de multumirea pe care o simtim. Si da, aceasta poate fi si iluzorie, se poate numi si comoditate, dar, pana la urma conteaza sa ne acceptam viata si alegerile, pentru ca va trebui sa traim cu ele.

 

Întocmit,

Florentina Tache

Responsabil feedback, angajabilitate și piața muncii

Share this post